Tulburări și Deficiențe de Învățare
Tulburările de învățare (deficiențele) afectează modul în care creierul copilului dumneavoastră preia și utilizează informațiile. Există mai multe tipuri, cum ar fi dislexia și tulburările de învățare nonverbale. Tulburările de învățare pot fi gestionate cu intervenții care îl pot ajuta pe copilul dumneavoastră să învețe într-un mod diferit.
Tulburări și Deficiențe de Învățare
Prezentare Generală
Ce este o tulburare de învățare?
Tulburările de învățare (TI) afectează modul în care creierul dumneavoastră procesează informațiile. Aceasta ar putea include modul în care:
- Achiziționați (preluați) informații.
- Organizați informații.
- Rețineți informații.
- Înțelegeți informații.
- Utilizați informații.
TI pot implica informații verbale (cuvinte sau vorbire) și/sau nonverbale. De obicei, afectează modul în care citiți, scrieți și/sau faceți calcule matematice. Pot varia de la ușoare la severe.
Tulburările de învățare nu afectează inteligența și sunt diferite de dizabilitățile intelectuale. Persoanele cu TI au probleme specifice cu învățarea. Dar au un IQ (coeficient de inteligență) mediu sau peste medie.
Majoritatea persoanelor cu TI descoperă acest lucru devreme, în timpul școlii. Dar unele persoane nu primesc un diagnostic decât la adolescență sau la maturitate.
Care este diferența dintre o tulburare de învățare și o deficiență de învățare?
Mulți oameni folosesc termenii "tulburare de învățare" și "deficiență de învățare" interschimbabil. Dar există diferențe tehnice:
- Tulburare de învățare: Acesta este un termen de diagnostic. Un profesionist autorizat (cum ar fi un psiholog) diagnostichează o persoană cu o tulburare de învățare pe baza anumitor criterii. Manualul de Diagnostic și Statistică a Tulburărilor Mentale (DSM-5-TR) definește "tulburarea de învățare" și criteriile acesteia.
- Deficiență de învățare: Acesta este un termen juridic. O școală publică identifică un elev cu o deficiență de învățare pe baza unei varietăți de evaluări și documentație. Aceasta poate duce la drepturi legale, cum ar fi dreptul la un plan de educație individualizat (PEI). În SUA, Legea privind educația persoanelor cu dizabilități (IDEA) definește ce este o deficiență de învățare.
Ce sunt tulburările specifice de învățare?
"Tulburare specifică de învățare" este termenul pe care îl folosește Manualul de Diagnostic și Statistică a Tulburărilor Mentale pentru a descrie tulburările de neurodezvoltare care implică dificultăți consistente în cel puțin una dintre cele trei domenii majore:
- Citire.
- Scriere.
- Matematică.
Tulburările specifice de învățare includ:
- Dislexie (tulburare de citire): Această TI îngreunează sarcinile legate de citire și limbaj. Dislexia apare din cauza perturbărilor în modul în care creierul dumneavoastră procesează cuvintele scrise, astfel încât să le puteți înțelege. Acest lucru poate arăta ca probleme cu ortografierea cuvintelor simple, învățarea numelor literelor, rime, pronunțarea cuvintelor noi și altele.
- Disgrafie: Această TI afectează capacitatea dumneavoastră de a transforma gândurile în limbaj scris, în ciuda expunerii la instrucțiuni și educație adecvate. Acest lucru poate arăta ca probleme cu lizibilitatea scrisului de mână, ortografia, ținerea corectă a unui creion, viteza de scriere, gramatica și altele.
- Discalculie: Această TI afectează capacitatea dumneavoastră de a înțelege informații bazate pe numere și matematică. Acest lucru poate arăta ca probleme cu numărarea ascendentă, efectuarea de calcule simple din memorie, memorarea tabelelor de înmulțire, organizarea problemelor de matematică și altele.
Tulburare de învățare nonverbală
Tulburările de învățare nonverbale afectează activitățile care nu implică cuvinte sau vorbire, cum ar fi:
- Rezolvarea de probleme.
- Sarcini vizual-spațiale.
- Recunoașterea semnalelor sociale.
DSM-5-TR nu recunoaște în prezent TI nonverbale ca un tip de tulburare specifică de învățare. Dar cercetările arată că aproximativ 5% dintre persoanele cu TI au dificultăți cognitive și academice asociate cu TI nonverbale.
Tulburările de învățare nonverbale pot afecta:
- Abilități sociale, cum ar fi utilizarea limbajului social (argou sau limbaj informal) sau înțelegerea expresiilor faciale sau a limbajului corpului.
- Funcționarea executivă, cum ar fi planificarea, organizarea și reglarea emoțională.
- Conștientizarea vizual-spațială, care poate provoca probleme de coordonare.
- Abilități matematice, în special înțelegerea subiectelor matematice mai avansate.
Cât de frecvente sunt tulburările de învățare?
Tulburările de învățare sunt relativ frecvente. Cercetătorii estimează că 10% dintre persoanele din SUA primesc un diagnostic de TI la un moment dat în viața lor. Aproximativ 5% dintre copiii de vârstă școlară la nivel global au TI.
Dislexia este cea mai frecventă. Reprezintă cel puțin 80% din TI.
Simptome și Cauze
Care sunt semnele tulburărilor de învățare?
Principalul semn al oricărei tulburări de învățare este atunci când există o diferență între potențialul academic al unui copil și performanța sa academică.
Puteți observa semne ale tulburărilor de învățare severe la o vârstă fragedă. Dar părinții și profesorii nu recunosc de obicei majoritatea tulburărilor de învățare ușoare până la moderate decât la vârsta școlară (5 ani și peste), când apar provocări în munca școlară. Și chiar și tulburările de învățare mai severe pot să nu poată fi diagnosticate până când copilul dumneavoastră merge la școală.
Fiecare tip de tulburare de învățare are propriile semne. Dar, în general, semnele tulburărilor de învățare pot include dificultăți cu:
- Identificarea literelor, numerelor, culorilor și/sau simbolurilor matematice.
- Numărarea.
- Extinderea vocabularului.
- Rima.
- Pronunțarea cuvintelor în timpul citirii.
- Organizarea, începerea și/sau finalizarea sarcinilor.
- Organizarea gândurilor pentru a exprima ceea ce vor să spună.
- Memoria pe termen lung sau scurt.
- Ținerea corectă a unui creion.
- Lizibilitatea scrisului de mână.
- Repovestirea unei povești în ordine secvențială.
- Concentrarea asupra unei sarcini.
- Urmarea instrucțiunilor.
- Coordonarea.
- Conceptualizarea, abstractizarea, raționamentul și organizarea informațiilor pentru rezolvarea problemelor.
Acestea sunt doar câteva exemple. Și nu sunt suficiente pentru a determina dacă copilul dumneavoastră are o tulburare de învățare. Doar un profesionist poate diagnostica o tulburare de învățare.
Copilul dumneavoastră poate avea mai multe semne ale unei TI sau doar câteva. De asemenea, pot avea mai mult de un tip de TI.
Simptome comportamentale
Tulburările de învățare afectează adesea stima de sine a copilului dumneavoastră și modul în care se simt despre școală. De asemenea, se pot simți frustrați de faptul că performanța lor nu se potrivește cu cea a colegilor. Următoarele comportamente pot fi semne ale unei tulburări de învățare:
- Nu doresc să meargă la școală.
- Nu doresc să citească cu voce tare sau să facă probleme matematice în fața colegilor.
- Se plâng de profesorii lor sau îi învinovățesc pe profesori pentru notele lor.
- Nu doresc să arate temele supraveghetorilor lor.
- Evită sarcinile.
- "Se manifestă" în școală sau în situații sociale.
- Au schimbări de dispoziție, crize de furie sau izbucniri de sfidare.
- Spun afirmații autocritice, cum ar fi "Sunt prost".
Dacă copilul dumneavoastră are aceste dificultăți, este important să vorbiți cu el și să-i găsiți ajutor.
Ce cauzează tulburările de învățare?
Cercetătorii mai au multe de învățat despre tulburările de învățare și cauzele lor. În prezent, ei cred că TI rezultă dintr-o combinație de factori genetici și de mediu. Este important de reținut că tulburările de învățare nu rezultă din probleme senzoriale fizice, cum ar fi vederea slabă sau pierderea auzului.
Studiile arată că factorii de risc pentru TI includ:
- Istoric familial biologic de TI.
- Naștere prematură.
- Expunerea fetală la alcool sau alte substanțe.
- Un istoric de întârziere în dezvoltarea vorbirii și a limbajului.
- Malnutriție.
- Expunerea la toxine de mediu, cum ar fi plumbul.
- Experiențe adverse din copilărie (EAC).
- Traumatism cranio-cerebral (TCC).
TI există adesea alături de alte tulburări, inclusiv:
- Tulburare de deficit de atenție/hiperactivitate (ADHD).
- Anxietate.
- Tulburare bipolară.
- Depresie.
- Tulburare obsesiv-compulsivă (TOC).
- Tulburare opozițională sfidătoare (TOS).
Unele studii arată că TI afectează 20% până la 70% dintre copiii cu afecțiuni psihiatrice.
Dacă credeți că copilul dumneavoastră are o tulburare de învățare, ar trebui să solicitați în mod oficial testarea prin sistemul școlar. Școlile sunt obligate să evalueze un copil (cu vârsta cuprinsă între 3 și 21 de ani) dacă se suspectează că are o dizabilitate care îi afectează învățarea sau performanța educațională.
Diagnostic și Teste
Cum sunt diagnosticate tulburările de învățare?
Îngrijitorii și profesorii suspectează de obicei tulburări de învățare odată ce un copil este la școală. Copilul dumneavoastră va trebui să treacă prin evaluări și teste speciale, astfel încât un profesionist să poată stabili un diagnostic. Medicul pediatru al copilului dumneavoastră și un psiholog școlar sau un psiholog pentru copii vor fi implicați în proces.
Este important de reținut că un psiholog diagnostichează o tulburare de învățare. Școala copilului dumneavoastră poate identifica o deficiență de învățare și apoi acționa în consecință pentru a face o evaluare și a elabora un plan de învățare. Procesul pentru un diagnostic psihologic și o identificare legală conform Legii privind educația persoanelor cu dizabilități (IDEA) sunt ușor diferite. Dar, de obicei, implică o combinație de:
- Observații.
- Interviuri.
- Evaluări.
- Istoric medical și familial.
- Rapoarte școlare.
Veți lucra îndeaproape cu personalul școlii și cu specialiștii în educație ai copilului dumneavoastră în timpul acestui proces.
Teste pentru tulburări de învățare
Tipurile de evaluări pentru tulburările de învățare - fiecare dintre ele utilizând evaluări diferite - sau teste, includ:
- Evaluare medicală: Pentru început, medicul pediatru al copilului dumneavoastră va face un examen fizic și un examen neurologic pentru a se asigura că provocările de învățare ale copilului dumneavoastră nu se datorează unei afecțiuni medicale subiacente. Pot recomanda anumite teste, cum ar fi analize de sânge sau teste imagistice.
- Evaluare educațională și evaluare a performanței: Profesorul/profesorii copilului dumneavoastră îi vor observa comportamentul în clasă și îi vor evalua performanța academică. Vor evalua abilitățile de citire, scriere și matematică ale copilului dumneavoastră pe baza nivelului său de clasă și vor furniza note.
- Evaluare cognitivă: Această evaluare include de obicei testarea inteligenței verbale și nonverbale (IQ). Copilul dumneavoastră se va întâlni cu psihologul școlar sau cu un psiholog pentru copii pentru aceasta. De asemenea, pot evalua modul preferat de procesare a informațiilor al copilului dumneavoastră - de exemplu, vizual sau auditiv.
- Evaluare psihologică: Această evaluare ajută la identificarea ADHD, a tulburării opoziționale sfidătoare, a tulburărilor de anxietate, a depresiei și a problemelor de încredere. Acestea însoțesc frecvent - dar sunt distincte de - tulburările de învățare. Un psiholog pentru copii va evalua atitudinea copilului dumneavoastră față de școală, nivelul de motivație, relațiile cu colegii și încrederea în sine.
- Evaluare neuropsihologică: Acest test evaluează modul în care afecțiunile cerebrale pot afecta comportamentul și abilitățile cognitive ale copilului dumneavoastră (modul în care copilul dumneavoastră își folosește creierul). Un neuropsiholog face această evaluare. Este util mai ales la copiii cu leziuni sau boli cunoscute ale sistemului nervos central pentru cartografierea zonelor creierului lor care corespund punctelor forte și punctelor slabe specifice de învățare.
Management și Tratament
Cum sunt gestionate tulburările de învățare?
Persoanele cu tulburări de învățare au nevoie de ajutor diferit sau suplimentar pentru a învăța. Acest ajutor - sau management - variază în funcție de tipul de tulburare de învățare și de severitatea acesteia. Dumneavoastră și copilul dumneavoastră puteți lucra cu mai mulți profesioniști pentru a găsi cel mai bun plan de învățare pentru el. Această echipă poate include:
- Educatori.
- Specialiști în remedierea educațională.
- Psihologi.
- Servicii de educație specială.
- Furnizori de servicii medicale, cum ar fi terapeuți ocupaționali și fizici.
În general, intervențiile educaționale se încadrează în următoarele niveluri:
- Adaptare: Copilul dumneavoastră are acces la curriculumul educațional general cu resurse de sprijin sau de asistență fără a schimba conținutul educațional.
- Modificare: Școala copilului dumneavoastră adaptează obiectivele copilului dumneavoastră, precum și oferă servicii pentru a reduce efectul tulburării de învățare. De exemplu, copilul dumneavoastră poate fi capabil să dea oral răspunsuri la teste în loc să le scrie.
- Remediere: Școala copilului dumneavoastră oferă intervenții specifice pentru a reduce severitatea tulburării de învățare.
Dacă copilul dumneavoastră se califică pentru servicii de educație specială, va primi un Program de Educație Individualizat (PEI). Acest plan de educație personalizat:
- Enumeră obiectivele academice pentru copilul dumneavoastră.
- Specifică serviciile pe care le va primi copilul dumneavoastră.
- Enumeră specialiștii care vor lucra cu copilul dumneavoastră.
Unii copii necesită învățare specializată doar într-un singur domeniu, în timp ce continuă să participe la cursuri obișnuite. Alți copii pot avea nevoie de programe educaționale separate, mai intensive. Așa cum prevede legislația SUA, copiii cu TI ar trebui să participe cât mai mult posibil la cursuri cu colegii lor care nu au TI.
Poate dura timp pentru a găsi cea mai bună strategie pentru copilul dumneavoastră. Să știți că diligența dumneavoastră în a ajuta copilul dumneavoastră merită.
Prevenire
Pot preveni tulburările de învățare?
Tulburările de învățare nu sunt prevenibile, dar sunt adesea gestionabile cu diferite strategii. Acest lucru este cel mai benefic dacă copilul dumneavoastră primește intervenție timpurie. Ar trebui să:
- Discutați cu un furnizor de servicii medicale dacă observați semne incipiente ale tulburărilor de învățare.
- Lucrați cu școala copilului dumneavoastră pentru a elabora un plan de educație individualizat (PEI).
Perspectivă / Prognoză
La ce mă pot aștepta dacă copilul meu are o tulburare de învățare?
Chiar dacă copiii nu depășesc tulburările de învățare, ei pot învăța să se adapteze și să-și îmbunătățească abilitățile. Copiii care primesc diagnostice și intervenții timpurii sunt mai predispuși să depășească provocările, menținând în același timp o imagine de sine pozitivă.
De asemenea, se pot baza pe punctele forte personale care tind să vină odată cu tulburările de învățare. De exemplu, persoanele cu dislexie sunt adesea deosebit de creative. Copiii cu tulburări de învățare pot crește și pot deveni adulți foarte productivi și de succes.
Care sunt complicațiile tulburărilor de învățare?
Dacă copilul dumneavoastră are o TI, poate avea probleme de stimă de sine sau poate crede că nu este inteligent. De asemenea, au un risc mai mare de a dezvolta afecțiuni de sănătate mintală, cum ar fi anxietatea sau depresia.
Sprijinul pozitiv din partea îngrijitorilor, a profesorilor și a prietenilor îl poate ajuta pe copilul dumneavoastră să depășească aceste obstacole. Dar nu ezitați să contactați și un profesionist în domeniul sănătății mintale.
Cât durează tulburările de învățare?
Tulburările de învățare durează toată viața. Aceasta înseamnă că și adulții au tulburări de învățare. Deși copiii primesc de obicei aceste diagnostice, unii oameni nu își dau seama că au o tulburare de învățare decât când sunt adulți.
Cum să trăiești cu
Cum îmi pot ajuta copilul dacă are o tulburare de învățare?
Este important să vă asigurați că copilul dumneavoastră primește ajutor pentru tulburarea sa de învățare. Acest lucru poate arăta ca:
- Monitorizarea progresului copilului dumneavoastră pentru a vă asigura că acesta face îmbunătățiri adecvate în dezvoltarea abilităților cu PEI-ul său. Spuneți administratorilor școlii dacă nu credeți că PEI-ul lor ajută.
- Încurajarea comunicării între specialiștii din exterior, personalul școlii și medicul pediatru al copilului dumneavoastră.
- Oferirea unei atmosfere de încurajare și sprijin acasă.
- Ducerea copilului dumneavoastră la un profesionist în domeniul sănătății mintale dacă tulburarea sa de învățare îi provoacă suferință sau are probleme de comportament.
- Având grijă de dumneavoastră. Apărarea pentru adaptări adecvate poate fi epuizantă. Asigurați-vă că aveți grijă de sănătatea dumneavoastră mintală și bazați-vă pe cei dragi pentru sprijin.
Întrebări frecvente
-
O tulburare de învățare dispare cu vârsta? Nu, tulburările de învățare sunt de obicei permanente, dar cu intervenții adecvate și strategii de adaptare, persoanele afectate pot duce o viață normală și împlinită.
-
Care este rolul școlii în identificarea și gestionarea tulburărilor de învățare? Școala are un rol crucial în identificarea timpurie, evaluarea și oferirea de suport educațional specializat (cum ar fi un PEI) pentru copiii cu tulburări de învățare.
-
Există tratamente medicamentoase pentru tulburările de învățare? Nu există medicamente care să vindece tulburările de învățare. Medicamentele pot fi utile dacă există tulburări coexistente, cum ar fi ADHD, anxietate sau depresie.
Este important să rețineți că aceste informații sunt cu titlu informativ și nu înlocuiesc consultarea unui medic specialist. Pentru un diagnostic corect și un plan de tratament personalizat, vă recomandăm să vă adresați unui medic specialist.